HYPNOSE ET VERDIFULLT HJELPEMIDDEL I TERAPI ?

Med ujevne mellomrom publiseres det i ulike fora artikler om hypnose eller retter eller sagt Hypnoterapi. For bare noen dager siden, det vil si den 18. august i år, står det en artikkel i Psykologisk.no, som er et tidsskrift som publiseres på nettet og tar for seg ulike temaer enn psykologien. Her er refereres det til en studie i fra University of Washington School of Medicine hvor det er benyttet hypnose sammen med kognitiv terapi for behandling av pasienter med ryggmargsskader med omfattende smerter. Psykologisk.no skriver videre at forskning tyder på at klinisk hypnose kan lindre smerte likeså godt som andre psykologiske behandlinger og flere forskere og behandlere mener derfor at denne teknikken i større grad bør anvendes i behandling. Ved Harborview Medical Center planlegges det derfor et treårig i forskningsprosjekt om hvordan man kan lære pasienter å takle smerte.

I  august utgaven av det amerikanske magasinet The Psychotherapy Networker stilles til spørsmålet om hypnose er misforstått. I både psykologisk.no og The Psychotherapy Networker forklares det at mye av motforestillingen mot hypnose og hypnoterapi skyldes de mange sceneshowene som er blitt brukt som underholdning opp gjennom årene. Her har deltagere fra publikum tilsynelatende blitt «hypnotisert» til å gjøre mange rare og underlige ting. I gamle filmer kan du se mennesker som i «transe» og med glassaktig blikk utføre de merkeligste og skremmende ting.  Videre at deltagerne blir hypnotisert til å gjøre noe som det aldri ville ha gjort i vanlig tilstand. Dette er myter som er langt ifra virkeligheten. Det som skjer under hypnose er at klienten kommer i en dyp avslappet tilstand som kalles transe, mens klienten har hele tiden full kontroll over det som skjer og kan ikke «hypnotiseres» til å gjøre ting den ikke vil. Istedenfor å miste kontroll er klienten fult ut til sted fokusert og skjerpet.  Mange hypnoterapeuter sammenlikner derfor transe med den opplevelsen noen av oss har når vi blir helt oppslukt  og dypt konsentrert om det som skjer i en bok eller en film. Målet med hypnoterapien er og nå inn til klientens ubevisste eller underbevisste sinn og på denne måten løse opp i det som måtte hindre at tilfriskning gjennom å bruke klientens allerede iboende ferdigheter slik at endring kan skje. Hypnoterapi i kombinasjon med andre terapimetoder og teknikker kan anvendes for å redusere ulike smertetilstander også for å avhjelp av andre følelsesmessige lidelser og fobier. Det er også viktig å merke seg at hypnose i seg selv ikke er en terapi, den er et hjelpemiddel i andre terapier.

SELVIVARETAKELSE VERSUS SELVMEDFØLELSE

Utgangspunktet for denne refleksjonen er Per Isdals glimrende og tankevekkende bok; «Smittet av vold – Om sekundær traumatisering, compassion fatigue og utbrenthet i hjelpeyrket». ( Bokforlaget 2017).
Boka handler i hovedsak om vansker og vondter vi som arbeider i hjelpeyrker kan komme ut for. For mitt vedkommende er dette gjenkjennende etter over 30 år i hjelpeyrket. Det som har vært særlig tankevekkende  for meg er det budskapet jeg har «utsatt» mine klienter for når det gjelder selvivaretakelse, eller det å ta vare på seg selv.
Det florerer med gode råd og budskap om hvordan og hvor viktig det er at individet tar vare på seg selv og hvordan de bør gjøre det. Sentralt her er ordene, bør og burde. Det blir sagt at den fremste trosretningen i Norge og den vestlige kultur, ikke er  protestantismen, katolisismen, eller andre religiøse ismer, men «burdismen». Det vil si alt vi burde gjøre, eller skulle ha gjort. Vi kjenner vel alle til ordtaket; «Det kommer ikke an på hvordan du har det, men hvordan du tar det». Dette gjelder særlig alle de gode og velmente rådene om å ta vare på seg selv. Når vi og våre klienter allikevel ikke lykkes med å ta godt nok vare på oss selv så ligger det implisitt et budskap i dette. Budskapet sier at når du er sliten, nedfor, redd, trist, stresset, fortvilet og maktesløs, så skyldes det bare deg selv. Ikke, flink nok, eller bra nok. Ikke bare har du det dårlig, men du er dårlig til å ta vare på deg selv også.

Når dette er sagt, så er det ikke noe galt med å gjøre gode ting for å ivareta seg selv. Men som Per Isdal skriver (ibid), så er det grenser for hva vi kan forebygge og forhindre ved egen hjelp.  Isdal lanserte begrepet «hverandreivaretakelse». Dette er et begrep som umiddelbart vekker en gjenklang i meg. Mennesket er et sosialt vesen og vi er ment å støtte og vise omsorg for hverandre. Uten disse egenskapene hadde menneskeheten trolig ikke overlevd. Jerome Kagen, en pensjonert barnepsykolog ved Harvard universitetet, sa en gang i en samtale med Dalai Lama at for hver grusomhet som begås i verden, er det hundrevis av gode handlinger og forbindelser. «Å være velvillig, snarere enn ondskapsfull, er antakelig et særtrekk ved vår art» Den avgjørende faktoren er gjensidighet. Det å virkelig bli sett av menneskene rundt oss og føle at vi har plass i en annens hjerte og sinn, og vice versa. For at fysiologien i oss skal kunne roe seg ned, heles og vokse, trenger vi en indre følelse av trygghet. Ingen lege kan skrive ut en resept  på vennskap og kjærlighet. ( Bessel van der Kolk 2020). Hverandreivaretakelse er trolig akkurat like viktig som selvivaretakelse. Vi trenger støtten og tryggheten fra andre som har vært i mer eller mindre grad samme situasjon som en selv, som forstår. Som en kollega av meg bruker å si;  «øyne som ser, men ikke tyvtitter».

Mennesket er biologisk utstyrt for å finne samhørighet og trygghet i samvær med andre mennesker. Forfatteren av boken;  «Hjertet er en ensom jeger» skal en gang ha sagt at; « The most fatal a man can do is try to stand alone».(Aschehaug. Norsk utgave 2017).  Slik uttrykkes det av barnepsykiateren Bruce D. Perry og journalisten Maia Szalavitz i boka «Born For Love»; «To reproduce and to keep our vulnerable infants alive, we need one another. The resulting ability to read other people’s intentions and to care about their plight – to empathize – helped us to become the most successful species on earth, the only one with the capacity to control its own environment. Human kind would not endured and cannot continue without the capacity to form rewarding, nurturing, and enduring relationships. We survive because we can love. And we love because we can empathize- that is, to stand in another’s shoes and care about what it feels like to stand there”.(William Morrow 2010).

Når jeg i dag reflekterer over hvor ofte jeg har sagt til pårørende (og pasientene også) at nå må dere ta vare på dere selv, passe på å få nok hvile, spise sunt, ta dere fri, ta pauser med mer, så er det med enn viss bismak i munnen. Alt dette er jo sagt i den aller beste mening og med de aller beste intensjoner, men som vi vet, så er ikke et budskap det som blir sagt, men det som blir hørt. Pårørende vet selvsagt at det er viktig å ta vare på seg selv. Veien til helvete er jo som kjent brolagt med gode intensjoner.  Kanskje hadde det vært mer hjelpsomt om jeg hadde snakket litt mindre om selvivaretakelse og mer om selvmedfølelse, et begrep som jeg skal komme tilbake til litt senere. Som sagt tidligere, det ikke noe galt i selvivaretakelse og (nesten) mot bedre viten vil jeg si noe kort om selvivaretakelse. I arbeidet med pårørende bruker vi en metafor fra sikkerhetsrutinene før «take off» på fly, du må ta på seg sin egen surstoffmaske før du hjelper en annen. Med andre ord skal du være  i stand til å hjelpe en annen må du først sørge for at du er i stand til å ta vare på deg selv. En annen metafor er «HALT» som står for Hungry, Angry, Lonely og Tired, som jeg i sin tid på Trasoppklinikken oversatte med TESS,  Trett, Ensom, Sulten og Sint. Eller ganske enkelt ta vare på egen fysiske og psykiske helse.  Manglende oppmerksomhet i forhold til flere av disse faktorene kan regnes som varselsignaler til tilbakefall.  Dette gjelder både pasientene selv så vel som de pårørende. Likevel er det ofte vanskelig å motivere mennesker til å gjøre nettopp dette, å ta vare på eget velvære. Årsakene til dette er trolig mange og sammensatte.  

Hva kommer det av, spør Isdal, at vi er så mye dårligere på å ivareta oss selv enn på å ivareta andre? 

Kan det skyldes at vi aldri har lært om selvivaretagelse? Eller at vi kan ha hatt en barndomsrolle som den som skulle ta omsorg for andre. Det kan også handle om kjønn og forventninger, tid og krefter, økonomi med mer. Det kan skyldes gamle eller nye traumer.
Fra psykiatrien vet vi at i forhold til depresjon så kan mosjon/trening være en effektiv metode for å lette på depresjonen, samtidig er det depresjonen i seg selv som gjør at en nettopp ikke makter å begynne med trening/mosjon. Mye kan tyde på at det også er de samme mekanismene som gjør seg gjeldene i forhold til selvivaretakelse.
Selvivaretakelse må trenes inn, sier Per Isdal. Akkurat som  Kongens garde trener inn de imponerende drilløvelsene igjen og igjen til de blir til automatiserte handlinger. Mye mer kunne vært sagt om viktigheten av selvivaretakelse, men jeg vil nå over på temaet selv-medfølelse.

Da min kone ble kreftsyk i 2016 og til slutt døde i august 2020, møtte jeg en sorg som var hinsides av hva jeg kunne ha forestilt meg. Jeg trodde at jeg hadde sørget før dødsfallet gjennom det som gjerne blir benevnt som ventesorg.  Ventesorg er i utgangspunktet et begrep som blir brukt i forbindelse med den den sorgen som foreldre ofte opplever ved å ha  et barn med en sykdom der utgangen på et sykdomsforløp er gitt. Jeg tenker at det er et begrep som er relevant for andre også. Vi visste jo allerede tidlig i sykdomsforløpet at det bare var et spørsmål om tid. Jeg var overhodet ikke forberedt. Når min kone til slutt gikk bort, var det i perioder som å bli sugd inn i et sort hull av sorg. Når jeg ble møtt av en mengde gode råd om å ta vare på meg selv, gitt i aller beste mening, hadde jeg med Per Isdals ord i mente, mest lyst å skrike « F…ck selvivaretakelse». Eller til helvete med selvivaretakelse. Selvivaretakelse kan ikke kurere kreft og heller ikke sorgen, smerten og savnet etter en livspartner gjennom 32 år. En som jeg hadde planlagt å bli gammel sammen med. Det er ikke dette vi trenger i situasjoner som denne. Eller når angsten, fortvilelsen og håpløsheten tar overhånd og vi føler oss små, hjelpeløse og svake. Når dette er sagt, var jeg og er jeg så privilegert at jeg har både familie, venner og gode kollegaer som møtte meg med empati, varme og omsorg. Det er likevel verdt å merke seg det psykolog Atle Dyregrov har uttalt om hva man bør og ikke bør si til mennesker i sorg (og kriser, min tilføyelse)

«Fraser uten støtteverdi:

  • Legg det bak deg og gå videre i livet

  • Du har jo de andre barna

  • Du kan jo få flere barn

  • Jeg vet hvordan du har det

  • Tenk om hun hadde overlevd med de store skadene

  • Tenk på alt han blir forskånet fra videre

  • Det kunne ha vært verre

  • Livet må jo gå videre

  • Alt har en mening. Det er Guds vilje

  • Nå går det vel bedre

  • Tiden leger alle sår

  • Nå må du ikke grave deg ned i sorgen»

Videre sier Dyregrov at kanskje kan du heller si;

  • «Jeg kan ikke engang forestille meg hvordan dette er for deg

  • Det er ikke mye jeg kan gjøre, men jeg kan lytte til deg og vil være der for deg om du ønsker det

  • Jeg vet at det å miste noen er det verste som kan hende oss og at sorgen er langvarig, men husk at du har meg og mange andre som vil støtte deg» ( Dyregrov, Atle i NRK livsstil 2011. www.nrk.no)

Det vi trenger i slike situasjoner er medfølelse. Jeg liker definisjonen til Per Einar Binder;
« Medfølelse kan defineres som å møte lidelse oppmerksomt og med vennlighet og med et ønske om, vilje og innsats for å lette denne lidelsen» ( Binder i Isdal 2017). Et eksempel som jeg ikke er helt sikker på hvor jeg har i fra er dette: «Hva ville jeg gjøre om en god venn ringte meg og helt knust sa, «du vet jo at jeg hater sykehus og hadde denne skrekkelig opplevelsen der når jeg var mindre og nå må jeg ha en viktig operasjon i morgen. Jeg klarer det ikke!» Ville du da ha kjeftet på denne vennen og sagt at han må ta seg sammen og at det kommer helt sikkert til å gå bra, så skjerp deg. Dette er ikke noe å være redd for! Nei trolig ville du ha gitt denne vennen medfølelse og støtte og kanskje hadde du sagt noe sånn som at «det er ikke rart at du føler det sånn med denne opplevelsen du hadde sist du var på sykehus». Du ville bekreftet angsten, trøstet og gitt omsorg og kanskje hadde du også tilbudt deg å bli med vennen din på sykehuset.

Spørsmålet er hvorfor er det så vanskelig å gi seg selv denne medfølelsen som vi så fritt ville gi til en god venn? Er det fordi vi er redde for å bli oppfattet som selvmedlidende og at vi synes synd på oss selv. Det må vi for guds skyld ikke gjøre!
Selvmedfølelse handler ikke om selvmedlidenhet. Selvmedlidenhet gir oss tunnelsyn skriver Per Isdal. Det er tanken om at jeg er den eneste som har det sånn, eller at det er noen annens skyld at jeg har det slik. Selvmedlidenhet forsterker smerten istedenfor å lindre den.  

Selmedfølelse handler om tre ting sier Dr. Kristin Neff (2011):

  1. Å akseptere og bekrefte min egen smerte. At vondt er vondt.

  2. At jeg har denne smerten felles med mange andre som er i samme eller liknende situasjon.

  3. Et ønske om å gjøre noe med det.

«Sjelden kurere, ofte lindre, alltid trøste».  Dette sitatet som ofte tillegges Hippokrates
(460 – 377 f.Kr), selv om de lærde strides om dette ( Tidsskriftet Den norske legeforening, 2003, 123:3577-8). Trøst i den forstand å vise empati og medfølelse med det våre klienter står i.  Og kanskje viktigst av alt lære vår klienter og gi seg selv medfølelse.

Hvordan så begynne å fokusere mer på selvmedfølelse og mindre på selvivaretakelse?
Vel, et sted å starte med oss selv. Begynne å gi oss selv medfølelse når livet butter, når arbeidet sliter oss ut, når vi føler at vi begynner å se oss rundt i samtalerommet og lure på om det ikke er en familieterapeut her? Med andre ord når tvilen på oss selv og følelsen av maktesløshet kommer. Noe som mange av oss terapeuter ofte legger vekt på i familie når det gjelder følelser er å snakke i «Jeg form». Ikke si du, vi, man når jeg snakker om egne følelser. Det er riktig, tenker jeg, men ikke når det gjelder å begynne å gi seg selv medfølelse. Da er det riktig å snakke til seg selv i 2.person entall.   For meg og min egen sorg, er dette en tilnærming som har fungert bra. Det har også fungert for mange av de menneskene jeg har møtt i mitt arbeid. Slik jeg gjorde det og fortsatt kan gjøre det når det trengs, er som følgende:

  1. Legger en hånd på hjertet samtidig som jeg sier til meg selv: «Ja, Svein nå har du det vondt». Eller,  nå er det vondt å være deg.  Ikke rart at du har det vondt, du har jo mistet din kjære, din elskede».

  2. De fleste som er i, eller har vært i samme situasjon som deg vil kjenne det slik.

  3. Men husk at jeg er der for deg og vi vil komme oss igjennom dette.

Her bekreftes smerten uten at vi henfaller til å synes synd på seg selv. Det kobler oss på menneskeheten gjennom det fellesmenneskelige i å ha det vondt. Og et ønske om å lindre smerten.
Det er med selvmedfølelse som med selvivaretakelse den må øves inn. Denne evnen kommer ikke av seg selv. I boka Mindfulness og medfølelse skriver forfatterne følgende
«Evnen til å være tilstede i nåtid og gi seg selv støtte og medfølelse kan øves opp» 
( Salvesen og Wästlund 2017 s. 12). På sidene 76 og 77  og videre utover i boka finnes flere gode forslag om hvordan selvmedfølelse eller indre medfølelse kan trenes inn. (ibid).

Konklusjon
Det kunne vært sagt mye mer om selvivaretakelse. Jeg vil utfordre eventuelle lesere til å søke videre i litteraturen. Her er det mye spennende og tankevekkende å finne. Om jeg skulle våge meg på en konklusjon så ville det være at det ikke er noe galt eller feil ved å påpeke viktigheten av selvivaretakelse. Men, kanskje burde vi som «hjelpere» bli litt mindre opptatt av å formidle viktigheten av selvivaretakelse og litt mer opptatt av å hjelpe våre klienter til selvmedfølelse. Det ville være bra både for våre klienter så vel som for oss selv. Livet er krevende nok som det er og det meste læres ikke på Friundervisningen.  Og så avslutter jeg med et sitat som ofte blir tillagt Ole Brum, men som han visstnok aldri egentlig har sagt, likevel passer det fint her: «Ja takk, begge deler». Kanskje skal det ikke alltid så mye til?.

Dette innlegget er et forkortet innlegg som først ble publisert i septemberutgaven 2022 i Metaforum som er NFFT (Norsk forening for familieterapi) sitt elektroniske medlemsblad.

ET LITE SMIL I HVERDAGEN

Picture1.png

For noen år siden på vei fra Ringen kino, oppdaget jeg denne på en murvegg; Don't believe everything you think! Dette utsagnet ble jeg umiddelbart svært glad i.  Når jeg siden leste at mennesket tenker mellom 50-70000 tanker i døgnet (hvordan man har klart å regne ut dette, går over min forstand), så ble det enda mer viktig for meg å huske på at en tanke, bare er nettopp det, en tanke – og ikke nødvendigvis fakta. Jeg og mange med meg går ofte i fellen å betrakte tanker som fakta. Hvor galt det kan bære avsted kan historien om hammeren vise oss. Den går slik:

Jeg hørte denne historien for første gang av en kollega;
En mann vil henge opp et bilde. Han har en spiker, men ingen hammer. Naboen har en. Altså beslutter vår mann seg til å gå over dit for å låne hans. Men så får han betenkeligheter: «Sett at naboen ikke vil låne meg hammeren? I går nikket han bare flyktig da jeg hilste på ham. Kanskje han han hadde hastverk. Men kanskje forega han bare å ha hastverk fordi han ikke liker meg. Og hvorfor skulle han ikke like meg? Jeg har da alltid vært hyggelig mot ham.  Hva er det han egentlig innbiller seg? Hvis noen ville låne verktøy av meg, hadde jeg naturligvis lånt der bort med en gang. Så hvorfor vil ikke han låne meg hammeren sin? Hvordan kan man avslå en slik enkel tjeneste? Sånne folk forpester virkelig tilværelsen. Og så innbiller han seg attpå til at jeg er avhengig av ham. Bare fordi han har en hammer.  Nå har jeg virkelig fått nok! - Og så styrter han over ril naboen og ringer på døren. Naboen åpner, men før han rekker å si «God dags" skriker vår mann: «Bare behold den jævlige hammer’n din, din bølle!»      

Paul Watzlawick, «Være din egen ulykkes smed». Ex Libris.

Etter å ha hørt denne historien kunne jeg lett ha sporet av og latt tankene mine få; Hva kommer det av at han valgte å lese denne historien akkurat nå? Tenkte han kanskje at akkurat jeg er en sånn negativ surpomp av en sånn type som bare ser det negative i ting? Hvordan kan han tenke sånn om meg, som egentlig har mye godt humør og ofte kommer med gode løsninger? Hva er det han innbiller seg egentlig?

Nei; Just Stop it! Jeg har jo akkurat slått fast at jeg ikke vil tro på alt jeg tenker. Heldigvis. Jeg har jo lært ham å kjenne som det helt motsatte; en klok og vennlig og generøs person.

Fortellingen om hammeren er hentet fra  boken; ” Vær din egen ulykkes smed”-  og det vil jeg ikke være. I hvert fall ikke i dag.

Ha en strålende dag.

 

Svein Furnes
Sertifisert EMDR terapeut
CAC.

www.vub.no

THE QUEST FOR SAFETY

By the end of last year I had the privilege to attend a two days seminar arranged by Nordland sykehus in Bodø. The seminar was held by the American Dr Stephen Porges, a national and international well known scientists and researcher and the founder of The Polyvagal Theory.
The Polyvagal Theory is a sophisticated theory, so please excuse me if I do oversimplify this, which gives us an understanding of the biology of safety and danger. It's based of the subtle interplay between visceral experiences of our own bodies where the faces and voices of the people around us plays an important role of how we feel and act. So does the tone of the voices of other people. “In short, it explains why a kind face and tone from the people around us may dramatically affect whether we feel safe, in danger or in a life threatening situation. We are surprisingly attuned to subtle changes by the people around us.  Only small changes in the eyebrow, wrinkles around the eyes, how the lips are looking, the tone of the voice, the posters of the body and so on quickly gives us an signal of how the status of the emotion of the other person is. Is he calm and relaxed, is he afraid or is he hostile? When the message we receive from the other person is “I’m not dangerous, you are safe with me,” we relax.  It is important to notice that most of these processes are outside our conscious awareness. It just happens.
The Polyvagal Theory goes beyond the Fight and Flight mechanism and more on the social relationships. It also gives us an important supplement in our understanding of trauma and healing, by strengthening the body system for regulating arousal.
So far about the Polyvagal theory.

Together with the conference in Bodø we got several handouts. One that particular captured my interest was:”Making the World Safe for our Children: Down-regulating Defence and Up-regulating Social Engagement to ‘Optimise’ The Human Experience.”
As I am writing this article the tragedy in Orlando is only a couple of days away. Humans ability for hate and cruelty seems infinite, but luckily so do humans capacity for love and care for each other. Adults and children are daily bombarded with news about wars, terror, murder, child abuse, natural disasters, global warming and so on. We are all concerned, and one way or another affected by this, children as well as adults. The physical and psychological consequences by this are yet to be seen. But my fear is that they are going to be enormous. We already know that children exposed to danger suffer from an increased incidence of behaviour problems, learning delays, mental health issues and illness.
The ACE-study (Adverse Childhood Experiences) by Vincent Felitti & al has shown the long term effects by such experiences and they are terrible.
It's easy to believe that more and armed police in the streets and more Armed Forces; more surveillance will give us more safety. But there is little research that supports this. In other words, it will not make our children feel safe.

But what will make our children feel safe?

It is a well-established fact, I do believe, and that people interact with each other's nerve system. The Polyvagal theory proposes that safety is established by direct face to face interaction. Direct eye to eye contact together with warmly voices quickly lower defence mechanisms and provide more safety.  I do believe, in contrast to a friend of mine who is just waiting for the Internet to pass, that the Internet has come to stay and together with it all the devices like computers, tablets cell phones and so on.

But an important question to ask our self is how is this affecting our children's ability for safety? It seems like children, and adults, are more and more interacting with the electronically devices and less and less through direct eye and face contacts. Children still play together as a group but less with each other, and more with their computers. The answer is of course not to abandon all the electronic device and go back to play with stones and cones.
But the challenges for all of us,  researchers, teachers, politicians, parents and everybody else, is to re-establish the focus on the importance of social interactions and less on “social media” and find ways to combine the practical use of both.  Or to use Stephen Porges’ words: “Effective social interactions may actively dampen defence systems and, when defence is down-regulated, our physiological state provides neural opportunities for us to learn and form strong social bonds while simultaneously supporting health, growth and restoration.”
We are all entitled to give an opinion here. And may be this could be a task for The Sound-Mind Community in the future?

Svein Furnes
Certified EMDR therapist
CAC

 

References:
Stephen Porges, at seminar in Bodø by the end of April 2016.

Stephen Porges; Making the World Safe for our Children: Down-regulating Defence and Up-regulating Social Engagement to ‘Optimise’ The Human Experience.”. Making the World Safe for our Children: Down-regulating Defence and Up-regulating Social Engagement to ‘Optimise’ The Human Experience.” Children Australia. Volume 40, Number 2 2015.

Porges and Geller: Therapeutic Presence:” Neurophysiological Mechanism Mediating Feeling Safe in Therapeutic Relationships.” Journal of Psychotherapy Integration 2014, Vo. 24, No 3.

Porges and Furman: “The Early Development of the Autonomic Nervous System Provides a Neural Platform for Social Behaviour: A Polyvagal Perspective.” Infant and Child Development 20: 2011.

Van der Kolk, Bessel: “The Body Keeps the Score.  Brain, Mind and the Body in the Healing of Trauma.” Viking 2013

 

STILLE - Introvert styrke i en verden som aldri slutter å snakke.

I forrige uke leste jeg en artikkel av Ryan Howes i Psychotherapy Networker, hvor han tar for seg Susan Cains bok, Quiet – The Power of introverts in a World That Can’t Stop Talking, som kom ut i 2014. I dag var jeg innom Tanum og fant samme bok oversatt til norsk.
Dette er en interessant og tankevekkende bok, som mange av oss har godt av å lese og reflektere over. ( en viktig innrømmelse for en som meg som i stor grad lever av å snakke)

Susan Cain tar for seg den kulturelle skjevheten som foreligger i vår del av verden. Denne skjevheten favoriserer i stor grad den ekstroverte eller utadvendte. Helt i fra barnehagen av blir vi opplært og oppmuntret til å snakke, til å hevde oss selv, til selvrealisering, til å delta i debatter, diskusjoner på arbeidsplassen osv. Alt dette er vel og bra, det som er galt med det er at en introvert, eller innadvendt type gjerne lett blir klassifisert og betraktet som mindre verdt og mindre ønskelig. Takket være nerdene i Silicon Valley, skriver Susan Cain, er dette i ferd med å endre seg. Her finner vi en mengde innadvendte mennesker som har hatt stor suksess. Videre skriver hun at forskning har vist at innadvendte sjefer ofte lykkes bedre og oppnår bedre resultat og større tilfredshet blant de ansatte. En av grunnene er at introverte ofte er bedre lyttere, gir mer tid for refleksjon og dermed ofte oppnår bedre resultater enn de som bare rusher framover. Utadvendte ledere, derimot har en tendens til å være mer dominerende og sette sine egne meninger først og slik går glipp av mange gode ideer og løsninger.

Som mange amerikanere ofte gjør, har også Susan Cain tatt konsekvensene av sin forskning. Hun har blant annet startet organisasjonen, The Quiet Revolution og The Quiet Schools Network, hvor det satses på å lære lærere opp i hvordan styrke de innadvendtes talentet i klasserommene. Likeledes er det startet et; Quiet Leadership Institute, som samarbeider med andre firma som LinkedIn, NASA, GE og mange andre. Noe å merke seg både for skolefolk og næringslivsledere.

God lesning.

Svein R. Furnes

SØSKEN AV RUSAVHENGIGE (OG/ELLER PSYKISK SYKE) LIDER OGSÅ.

Søskenrelasjonen er langt viktigere enn det vi gjerne tenker. Den skal vare livet ut og den overlever mye; skilsmisser, foreldres død og mange andre viktige begivenheter i livet. En søskenrelasjon kommer i mange former; nærhet, avstand, kjærlighet, fiendskap, men den er sjelden likegyldig.

Som styreleder i Ja, det nytter!(en frivillig organisasjon på rusfeltet) så vel som i egen praksis, tar vi denne problemstillingen på alvor, gjennom å arrangere kurs/grupper for voksne barn av rusavhengige og søsken til rusavhengige. Les mer om dette på www.jdn.no

Jeg har i over 10 år jobbet i familieteamet på Fossumkollektivet, som er et behandlingsted for unge rusmiddelavhengige fra 16 år og oppover. Fossumkollektivet har drevet familiearbeid i over 30 år og arrangerer familiehelger, foreldrehelger og pårørendeuker, for å nevne noe. Til pårørendeuker og familiehelger blir også søsken til den som er i behandling invitert. På familiehelgene er det egne søskengrupper.

På spørsmål til foreldrene om hvordan søsken har det kan de eksempelvis svare; «Nei, der er det ingen problem. De greier seg så bra og gjør det godt på skolen og er flinke i heimen» osv. Og mange søsken klarer å distansere seg. Men slett ikke alle.

Når vi i søskengruppene spør hvordan det er for dem å ha en bror eller søster som ruser seg får vi ofte helt andre svar.

Søsken forteller ofte om doble lojalitetskonflikter. Å bli dratt mellom lojalitet både til foreldrene og til den som ruser seg. De forteller om frykt for at bror eller søster skal dø av overdose, eller bli mishandlet i det beinharde rusmiljøet. De forteller om vold og/eller trusler fra bror/søster som ruser seg, dersom de forteller noe til foreldrene. De forteller om sorg og savn etter storesøster/storebror.

De forteller om ikke å bli sett i heimen, fordi alt av foreldrenes energi går med til den som ruser seg. De forteller om brutte løfter, om ferieturer som har gått skeis fordi den rusavhengige har måttet bli prioritert, om høytider, fødselsdager som blir ødelagt av rus.

De forteller om å måtte trøste og støtte foreldre i deres fortvilelse, om sinne og skam. Derfor er det søskengrupper på Fossumkollektivet. I søskengruppene kan de møte andre søsken som har det omtrent som dem selv. Der kan de sette ord på egne opplevelser eller få ord til egne opplevelser gjennom å høre andre søsken sine opplevelser.

I Ja, det nytter! har vi grupper/kurs for unge og voksne barn av rusavhengige og der er også søsken velkommen. 

Vi starter ny gruppe i Oslo i september. Er du interessert i å delta send oss en mail til post@jdn.no. Våre kurser er gratis.

Svein Furnes
PS Du er selvsagt også velkommen til å ta kontakt med meg på vanlig måte for timeavtale.